top of page

Make this summer count. Join our Intensive Summer Swedish Courses and feel more confident before autumn begins. ☀️

Lättläst: Möt Erik – svenskcoach på SpeakCharlie

  • 25 nov. 2022
  • 3 min läsning

Artikel i lättläst svenska (CEFR nivå A2–B1)

Erik Hoff är svenskcoach på SpeakCharlie

Ordförklaringar

(svårare ord i texten)

Ord

Förklaring

filmbranschen

arbete med filmer och tv-serier

antropologi

studiet av människor och kulturer

volontärarbete

arbete utan lön, ofta för att hjälpa andra

kulturarv

kultur och historia från förr

flexibilitet

att något är lätt att anpassa

självförtroende

tro på sig själv

repetition

att göra eller öva något igen

stöttande

hjälpsam och trygg

Erik – från film till språkundervisning

Erik Hoff är svenskcoach på SpeakCharlie.

Han har arbetat hos oss i över sju år.

Hans väg till undervisning var inte rak, men hans många erfarenheter gör honom till en uppskattad och inspirerande lärare.


Från filmset till kultur och språk

Efter gymnasiet började Erik jobba i filmbranschen.

Han var med i flera produktioner, bland annat i den kända TV-serien Bron.

Efter några år ville han prova något annat.

Han var intresserad av människor, kultur och berättande.

Därför började han studera antropologi.

Under sina studier upptäckte han att han gillade utbildning och språk.

Han började undervisa – och det passade honom perfekt.

Snart blev han en del av SpeakCharlie-teamet.


Undervisning och resor

Erik har fortsatt undervisa samtidigt som han följt sina intressen.

Han har tagit en kandidatexamen i antropologi.

Han har gjort volontärarbete utomlands.

Han har studerat kulturarv och gjort praktik på UNESCO i Paris.

Allt detta har han gjort medan han undervisat svenska online.

Det visar både hans nyfikenhet och SpeakCharlies flexibilitet.


Varför Erik älskar att undervisa

”Jag gillar språk, men också människor,” säger Erik.

”Jag får träffa elever från hela världen. Det gör jobbet både roligt och meningsfullt.”


Han berättar att han fortfarande har kontakt med många tidigare elever.

Det tycker han är ett bevis på hur viktiga möten kan vara.


Vad som gör SpeakCharlie speciellt

Erik lyfter fram tre saker som gör vårt sätt att undervisa unikt:


Flexibilitet

Lektioner kan ske online och anpassas efter elevens schema.

Små grupper

Små grupper gör det lättare att få personlig hjälp.

Självförtroende

Eleverna ska våga prata – inte bara lära sig ord och regler.


Att bygga självförtroende

En av Eriks elever hade bra svenska men vågade inte prata.

Efter några veckor i en trygg miljö började han tala mer avslappnat på jobbet.

”Det var inte bara lektionerna,” säger Erik.

”Han behövde en stöttande plats där han kunde öva.”


Svenskan i vardagen

För vissa elever är målet att läsa chattmeddelanden på jobbet.

För andra är det att prata med kunder eller kollegor.

Alla små steg gör skillnad.

Varje ord och varje mening bygger både språk och självförtroende.


Verktyg som hjälper

Erik tror på övning och regelbunden repetition.

På SpeakCharlie använder eleverna bland annat:


  • uppgifter mellan lektionerna

  • inspelade grammatikvideor i Knowly

  • tydliga förklaringar under lektionerna


”Ibland är det lättare att förstå grammatiken när någon förklarar den i en video,” säger han.


Undervisning som passion

För Erik är undervisningen mer än ett jobb.

Det är ett sätt att kombinera hans intresse för språk, kultur och människor.

Hans elever får lära sig svenska av en coach som vet att språk handlar om mer än grammatik.

Det handlar om att våga prata, förstå andra – och känna sig hemma.

Den här lättlästa artikeln presenterar svenskcoachen Erik Hoff och hans bakgrund inom språk, kultur och undervisning. Texten är anpassad för läsare som lär sig svenska på A2–B1-nivå och som vill träna läsförståelse genom korta och tydliga meningar. Artikeln beskriver Eriks väg från filmproduktion till antropologi och vidare till rollen som språkcoach på SpeakCharlie. Genom att använda enklare språk ger texten en tillgänglig introduktion till Eriks arbete, hans syn på språkinlärning och hur han stöttar elever i att utveckla trygghet och självförtroende när de talar svenska. Lättläst-versionen gör det möjligt för språkinlärare att öva svenska samtidigt som de lär känna en av SpeakCharlies coacher.

Check your Swedish Proficiency today!

bottom of page